Is facebook de zoveelste bubble? Komt de internethype, die door Nina B. met opgestoken duimen letterlijk “over the hill” werd gejuicht, weer terug? Hebben we dan niets geleerd? Of juist wel?
De inspiratie die we putten uit het DNA van het medium internet, het meest democratische, mensvriendelijke medium ooit, was verslavend. Individuen die zelf bepalen met wie ze connecten, communiceren en zaken doen; een medium met respect voor de privacy en persoonlijke invloedssfeer van echte mensen, dat letterlijk is ontstaan vanuit de behoefte om kennis te delen en samen te werken...
HebzuchtBij zo’n medium past geen “greed”. De meest succesvolle internetbedrijven focussen allemaal zonder uitzondering op een optimale klantbeleving. Tony Hsieh van Zappos.com, de beste webwinkel ter wereld, zegt zelfs: “Investeer in klantbeleving en cultuur. Niet in marketing”.
Omdat hij beseft dat mensen die een optimale klantbeleving meemaken meer zijn dan klanten: ze worden “raving fans”. En zijn daarmee de belangrijkste superpromotors van je bedrijf, zodat je geen marketing nodig hebt. Virale marketing heet dat. Net als vroeger in de dorpswinkel. Alleen heette het toen nog gewoon mond-op-mond-reclame.
SelectiemomentDe vorige internetbubble heeft ons geleerd dat een crisis vooral een selectiemoment is. Bedrijven die vanuit internet-DNA een topbeleving neerzetten hebben het overleefd. Sterker nog: zijn groter en sterker dan ooit. Daarom weet ik één ding zeker: als (áls....!) de social media-bubble uiteenspat zal er weer een paradigma-shift zichtbaar zijn.
De échte revolutie is namelijk geen social media-revolutie, maar een collectief internationaal bewustzijn dat individuen sterker en invloedrijker zijn dan ooit. Social media zijn een middel. Een platform waarop miljoenen consumenten zich ontplooien.
HufterigHufterig, klantonvriendelijk, greedy of dictatoriaal gedrag wordt niet meer getolereerd. Is dat een hype? Misschien. Maar als die hype voorbij is, zullen consumenten, kiezers, bloggers... ménsen(!) serieuzer genomen worden dan ooit.
Want media zijn niet sociaal. Mensen wel. En die zitten in echte, ijzersterke persoonlijke netwerken. Er is niets virtueels aan die werkelijkheid.
Door Arko van Brakel
meer op: column
Geen opmerkingen:
Een reactie posten