Dat is voor mensen die tijd over hebben ...“... drinkt nu koffie op het terras met jengelende kinderen die naar speelgoedzaak willen.” Stel, u bent ondernemer. Wat moet u nu met zo’n bericht? Krijgt u daar nieuwe klanten door? Ja, de kans is groot dat u er inderdaad nieuwe opdrachten bij krijgt.
Twitter. Wat is dat?Er zijn steeds meer mensen, organisaties, evenementen of campagnevoerders met een twitter-identiteit. In de maand juni van 2009 bezochten bijna 45 miljoen unieke gebruikers de website. In Nederland zijn er nu circa 500.000 twitteraars.
Wat twitter is? Stelt u zich het gesprek bij het koffieautomaat voor. U praat, u luistert. U geeft en u ontvangt. Wat? Kennis en kennissen. Kennis is macht, maar kennissen maken u machtiger en op twitter stikt het van de kennissen. Twitter is een koffietafel, stamkroeg, babbelbox, praat-bij-het-koffieautomaat, communicatieleerschool, laboratorium, bibliotheek, netwerk, beeldvormer, anderen-blij-maker en een leadgenerator voor anderen en voor uzelf. U hebt contact met andere experts of gewoon met leuke en interessante mensen. Dit artikel had ook als hoofdtitel kunnen hebben ‘What twitter can do for you!’. Want, dat het veel brengt, staat inmiddels wel vast. De auteurs van dit artikel vertellen uit eigen ervaring over hun twittersuccessen. En – via twitter – werden andere twitteraars opgeroepen om hùn twittersuccessen te delen met u als lezer tijdens een gezellige en ontspannen bijeenkomst bij Seats2Meet in Utrecht op 21 oktober 2009.
Beginnen met twitterEen van de auteurs heeft al een artikel geschreven over hoe te beginnen met twitter (zie www.vendicum.nl), inclusief de do’s en dont’s. Daar kan de startende twitteraar te rade gaan. Het artikel dat u nu leest, gaat over de resultaten van twitter.
Allemaal hosanna?
Is het allemaal hosanna op twitter? Nee, er zijn ook keerzijdes aan twitteren. Uiteraard heb ik twitter daarvoor ingezet en hiernaar gevraagd. Dit zijn wat reacties van twitteraars:
@ wateenwereld: keerzijde: de tijd die het kost. en de wrevel over het eindeloos netwerken - alsof gewoon werken niet meer voldoet
@KarenRomme Het kost tijd.
@KarenRomme: Er zijn een hoop mensen die nog niet in de gaten hebben dat plat reclamemaken hier niet werkt.
@hansruinemans er zijn tweeps die het fenomeen twitter oververmarkten en zichzelf daarmee in vingers snijden
@bregisback gebeurtenissen worden overhyped waardoor het een vluchtig karakter krijgt en het neigt naar hysterie
@bregisback veel mensen spelen mooi weer op de timeline en als het echt spannend wordt, gebruiken ze de DM
@RikkertWalbeek Je moet wel om kunnen gaan met de transparantie die door Twitter ontstaat. Iedereen kan immers je tweets lezen. Iedereen!
@ schrijf_ster Keerzijde twitter: Je verplicht voelen je minstens 1 x per dag te melden. Versnippering van tijd. Minder tijd voor LinkedIn.
Op het weblog op Worstelen met wat je tweet op twitter leest u ook wat kanttekeningen (auteur: Sylvia van Opijnen)
Kijk eens hoe goed ik ben
Nog iets meer nuancering over twitter is op zijn plaats, vind ik. Pas op dat narcisme niet de boventoon voert. Het gevaar is dat iemand zo vol van zichzelf is dat het over de grens gaat. Niet iedereen vindt dit leuk en het kan daardoor tegen de narcist werken. Wees trots op wie je bent en wat je kunt en doet. En geloof in jezelf. Wees positief als het goed gaat en durf te laten zien dat het even niet meezit en je je rot voelt. Twitteraars zijn net mensen.
Uw ‘bio’ is belangrijk
Als tip adviseer ik u ook de ‘bio’ van de twitteraar te bekijken als je elkaar volgt en met elkaar communiceert. Stel dat u een websitebouwer zoekt. U leest de tweets van deze websitebouwer wel, maar de websitebouwer twittert daar toevallig nu niet over. Dan slaat u deze websitebouwer over. Gemiste kans. Ik raad iedereen een complete bio te maken waarop u aangeeft wie u bent, wat u doet, wat u drijft en waarmee u de ander kunt helpen. Hierdoor wordt het doorverwijzen van en naar experts veel makkelijker gemaakt.
Auto-volgers
Doe niet aan automatisch terugvolgen van anderen. Dus iemand volgt u en u heeft een ‘tooltje’ waarmee u de ander automatisch terugvolgt. U bepaalt toch zelf wie u terugvolgt? Zometeen is het een Amerikaanse spammer of twitter-prostituee. Nog zo een: een automatische bedankje sturen. Dus u besluit iemand te volgen en u krijgt een geautomatiseerd DM-etje (Direct Message) met de tekst “Hoi! Leuk dat je me bent gaan volgen! Mocht ik wat voor je kunnen betekenen, dan kun je het me altijd vragen.” Lekker persoonlijk! En bovendien krijg ik rillingen van de uitdrukking ‘Mocht ik wat voor je kunnen betekenen’. Echt verkoperstaal. Doe dat niet. Twitter is een heel persoonlijk medium. Stuur geen auto-DM’s als het u niet lukt om persoonlijke reacties terug te sturen.
Column gepikt van Jessica de Kok en Jan-Willem Seip
Geen opmerkingen:
Een reactie posten