donderdag 5 augustus 2010

FAQ electrische auto


Wat is het verschil met een hybride auto?

Hybride auto's, zoals de Toyota Prius, hebben twee aandrijfsystemen: een elektrische motor en een conventionele verbrandingsmotor. De elektrische motor wordt alleen voor korte afstanden en lage snelheden gebruikt. Een echte elektrische auto rijdt alleen op een elektrische motor. Bij sommige wagens, zoals de Chevrolet Volt, wordt die elektrische motor aangedreven door enerzijds een batterij en anderzijds een generator op benzine. Dat vergroot de actieradius (extended range in het jargon), maar zorgt wel voor uitstoot. Andere auto's, zoals de Nissan Leaf, hebben uitsluitend een batterij en stoten niks uit. Die worden zero emission genoemd.

Wat zijn de nadelen van een elektrische auto?

Het grootste nadeel in het gebruik is dat je met een volle batterij niet zo ver kan rijden. Elke dag moet de batterij weer worden opgeladen. Een lege batterij volledig opladen kost zes tot acht uur.


Om de wagen ergens anders dan thuis op te laden, zijn er openbare laadstations nodig. Die zullen waarschijnlijk extra krachtig zijn, zodat het opladen minder tijd in beslag neemt. Een ander nadeel is dat elektrische wagens duur zijn in de aanschaf. Die hogere prijs wordt echter gecompenseerd door de lagere energiekosten.

Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Het grootste voordeel is de milieuvriendelijkheid. Elektrische auto's stoten geen schadelijke stoffen uit en gebruiken minder energie omdat ze efficiënter zijn. Conventionele auto's hebben een energie-efficiëntie van 20 tot 25 procent. De rest gaat verloren aan wrijvingsweerstand en warmte. Bij elektrische auto's kan de energie-efficiëntie oplopen tot 88procent.

Wie met de Volt 60kilometer per dag rijdt, of 21.900 kilometer per jaar, bespaart 1.892 liter brandstof per jaar. In de Verenigde Staten valt ongeveer 80procent van de automobilisten in deze categorie. Zelfs als de stroom niet duurzaam wordt geproduceerd, veroorzaakt het opwekkingsproces voor de elektriciteit slechts 30 procent van de hoeveelheid broeikasgassen die een conventionele wagen zou uitstoten. De energiekosten voor een elektrische auto zijn ook veel lager dan voor een wagen met verbrandingsmotor. Rijden met de Volt zou 1 eurocent per kilometer aan energie kosten. Mitsubishi houdt het zelfs op 0,7 cent per kilometer. Bij een conventionele benzinewagen is dat ongeveer 9 cent per kilometer.

Hoe werkt het opladen in de praktijk?

De elektrische wagens kunnen gewoon via het stopcontact worden opgeladen.

Stel dat onderweg de batterij leeg raakt. Wat dan?

Voor de Volt is er geen probleem. Die kan gewoon verder rijden op de benzine-aangedreven generator. De andere wagens niet, omdat die alleen een batterij hebben. Het is dus zaak goed op te letten en de batterij op tijd op te laden. In de toekomst zou de rit eventueel voortgezet kunnen worden door de batterij te herladen bij openbare laadstations die extra krachtig zijn en relatief snel -in een halfuur- kunnen laden. Voorlopig zijn die openbare oplaadstations er niet of nauwelijks, hoewel er in de VS en in Nederland wel projecten gaande zijn om de aanleg ervan met de hulp van de overheid te versnellen. Ingebouwde navigatiesystemen zouden de bestuurder de weg kunnen wijzen naar het dichtstbijzijnde laadstation.

Wordt het verbruik beïnvloed door de snelheid en andere factoren?

Ja. De actieradius wordt kleiner als er heel snel gereden wordt. Ook de belading en het gebruik van airconditioning spelen een rol.

Is het elektriciteitsnet opgewassen tegen tienduizenden elektrische auto's?

Ja. Wanneer er in de VS nu al tien miljoen elektrische auto's zouden rondrijden, zou de extra belasting voor het elektriciteitsnet 0,8 procent bedragen. Het opladen van de wagens zal vooral 'snachts gebeuren, als er weinig elektriciteit gebruikt wordt. Bij normaal gebruik heeft een elektrische auto ongeveer evenveel energie nodig als een koel/diepvriescombinatie.

Maken elektrische auto's geluid?

Nee. Dat is een probleem, want andere weggebruikers horen ze dus niet aankomen. Sommige elektrische auto's, zoals de Leaf en de Zoe, hebben speciale voorzieningen die een geluidssignaal opwekken zodra er een voetganger in de buurt is.

Worden de elektrische auto's een verkoopsucces?

Veel wijst erop dat dat zal gebeuren. Nissan heeft in de VS al 16.300 bestellingen binnen voor de Leaf. Gehoopt wordt op 25.000 bestellingen voor dit jaar. In Japan heeft Nissan 6.000 klanten gevonden voor de Leaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten